söndag 12 maj 2013

Binda upp träd på fel sätt

När man binder upp ett träd så är det en självklarhet att inte använda ståltråd. Inte heller ska man binda för tajt. Jag vet detta och har noggrant bundit upp 150 avenbokstammar till en häck. Men så händer det att den allra sista stammen blir bortglömd år efter år. Den står lutad mot en del av häcken som består av bukettapel, den står i ett hörn snett bakom en liten kulle. I dag så ser jag den och skymtar något illa. Den dyra proffsiga tråden som jag bundit fast den tunna smala stammen runt en bambupinne med har blivit en snara. Stammen har mer än fördubblat sin bredd och med åren har tråden växt in i stammen. Den mjuka gröna fluffiga plasten runt ståltråden har inte kunna hjälpa till att skydda något alls. På två ställen på samma träd. Men den ena tråden har varit så barmhärtig att den gått av. Den andra vecklade jag upp. Jag ville ta loss den men den satt fast, inväxt i trädstammen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar